Ik beschik over een elektrische oven voor biscuit en glazuur.
In een elektrische oven kun je ook alluminiumstook doen of saggerfiring
Terre sigilee breng je op een goed gepolijste scherf aan, voor de biscuitbak. Je kunt dit gebruiken voor de barrelfire, de saggerfiring, of de alluminiumstook.
TS is in de handel te koop, maar je kunt het ook zelf maken, het recept is bij mij verkrijgbaar.
De van oorsprong Japanse stooktechniek is populair vanwege zijn effecten op het uiterlijk van de glazuur. Bekend zijn natuurlijk de craquele's : een bijzonder fijn spel van craquelures, die ontstaan door de grote temperatuurschok. Na het stoken, dat bij mij in Frankrijk natuurlijk buiten gebeurt op een speciale Raku stookplaats, wordt het werk uit de hete oven (1000 graden) gehaald, met een Raku tang en in een ton met zaagsel geplaatst. Het zaagsel gaat branden door de hitte, en dan moet de ton worden afgesloten met een deksel. Hierdoor ontstaat reductie van zuurstof, die de invloed op het glazuur geeft. Dat proces duurt zo'n twintig minuten. Als de ton niet meer rookt, mag het werk eruit en verder afkoelen en moet worden schoongemaakt.
Naast de craquelures is er nog een bijzonder effect op het resultaat: het glazuur krijgt een gouden of zilveren glans en de meeste glazuren veranderen van kleur, afhankelijk van de mate van reductie. Bijvoorbeeld, een glazuur met kopercarbonaat, krijgt een diepgroene en soms ook een rode gloed.
Ik werk veel met bestaande glazuren, zoals Botz en Ve-Ka, maar ook met eigen glazuren.
Hoe je met de glazuren omgaat is heel belangrijk: het opbrengen en eventueel mengen.
Ook werk ik met engobes, die natuurlijk op de ruwe scherf opgebracht moeten worden.
Mijn glazuren gaan tot 1040 graden.
Mijn specialiteit is het verwerken van oxides in de structuur van de scherf, waardoor ook het Raku effect nog groter wordt.
De Raku techniek is een van oorsprong Chinees-Koreaanse techniek van pottenbakken die in Japan tot bloei is gekomen in de 16e eeuw. Het is nauw verbonden met de religieuze beleving van de theeceremonie van het Zen-Boeddhisme. Volgens de Zen-gedachte is het hoogste schoonheidsgevoel te beleven in niet perfecte voorwerpen, die de schoonheid van het dagelijkse leven symboliseren. Het karakter RAKU staat dan ook voor: vrede, genot, plezier, vreugde en geluk. De CHAWAN theekom is een eenvoudige vorm, waar een grote waarde aan toegekend werd.